Wednesday, January 27, 2010

Terbitan Untuk Pelajar Sekolah

Khazanah Fathaniyah sememangnya amat sinonim dengan penerbitan-penerbitan berkaitan biografi ulama dan kitab-kitab Turats karya ulama Melayu zaman silam. Namun tidak mengehadkan kepada penerbitan tersebut, kami juga menerbitkan buku-buku latihan Bahasa Arab untuk pelajar-pelajar sekolah menengah, yang telah diterbitkan melebihi 10 tahun. Buku-buku latihan ini adalah disusun sepenuhnya oleh Ustazah Zahrah Awang dan Mahmood Mohamad. Alhamdulillah, sehingga setakat ini telah banyak sekolah-sekolah menengah di sekitar Malaysia menggunakan buku latihan ini sebagai buku tambahan ulangkaji pelajar. Sekiranya berminat untuk membeli atau menjadi pengedar, boleh menghubungi kami dengan segera:) Berikut adalah perinciannya:

Bahasa Arab Tingkatan Satu
(ISBN: 983-9701-67-8)
Harga: SM -RM 8 / SS -RM 9

Bahasa Arab Tingkatan Dua
(ISBN: 983-9701-72-2)
Harga: SM -RM 8 / SS -RM 9

Bahasa Arab Komunikasi Tingkatan Tiga
(ISBN: 983-9701-64-9)
Harga: SM -RM 9.50 / SS -RM 10.50

Bahasa Arab Tinggi Tingkatan Empat
(ISBN: 983-9701-57-6)
Harga: SM -RM 9.50 / SS -RM 10.50

Bahasa Arab Tinggi Tingkatan Lima
(ISBN: 983-9701-60-6)
Harga: SM -RM 10.50 / SS -RM 11.50


Buku Latihan Al-Balaghah
(ISBN: 983-9701-45-2)
Harga: SM - RM 8.50 / SS - RM 9.50


Buku Latihan I'rab (Qawa'id al-Lughah al-Arabiyyah)
(ISBN: 983-9701-33-9)
Harga: SM - RM 6.50 / SS - RM 8


*SM - Semenanjung Malaysia
*SS - Sabah dan Sarawak

Berjumpa lagi:)

Tuesday, January 19, 2010

Yayasan Al-Fathaanah

Seperti yang telah dimaklumi pada entri sebelum ini, bahawa Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah pernah mendirikan sekaligus mengasaskan sebuah pusat pendidikan yang diberi nama Yayasan Pendidikan dan Dakwah Islamiyah al-Fathaanah, Kalimantan Barat (Kal-Bar) Indonesia. Pada awal penubuhannya dalam tahun 1974, Yayasan al-Fathaanah bertempat di Sungai Bundung, yang juga masih dalam kawasan Kalimantan Barat. Di Sungai Bundung ini pada awalnya dinamakan sebagai Pondok Pesantren al-Fathaanah.

Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah bergambar bersama-sama rakan-rakan dan pelajar-pelajarnya sewaktu awal-awal penubuhan al-Fathaanah di Sungai Bundung dalam tahun 1974.

Setahun kemudiannya, pusat pendidikan al-Fathaanah dipindahkan pula di Kuala Secapah dan sehingga kini ianya kekal dalam kawasan yang sama. Semenjak berpindahnya di tempat yang baharu (dalam tahun 1975), beliau membangunkan pula panti asuhan yang masih tetap di bawah naungan Yayasan al-Fathaanah, dengan nama Panti Asuhan al-Hamidiyah. Penubuhannya juga bertujuan membantu anak-anak yang fakir miskin dan yatim piatu dari segi pendidikan. Oleh itu, secara tidak langsung anak-anak yang kurang mampu tersebut meneruskan pengajian di Yayasan al-Fathaanah. Bermula dari itu jualah, Tuan Guru melaksanakan pelbagai usaha-usaha untuk menampung segala kos penyelenggaraan dan perbelanjaan tersebut. Namun, dalam tahun 1980-an, panti asuhan tersebut tidak dapat menerima anak-anak yang kurang mampu itu lagi atas beberapa faktor, di samping pada ketika itu juga beliau telah berhijrah pula ke Malaysia untuk menyebarkan serta memperluaskan khazanah-khazanah ulama ini ke seratanya. Tetapi bagi anak-anak yang sedia ada, tetap ditampung sehingga tamatnya pengajian mereka.

Walaupun tanpa panti asuhan tersebut, Yayasan al-Fathaanah tetap berjalan seperti biasa dengan peningkatan pelajar yang setiap tahun semakin bertambah. Hal ini kerana pada ketika itu, Yayasan al-Fathaanah merupakan satu-satu pondok pesantren di sekitar Kuala Secapah tersebut. Alhamdulillah, dengan usaha yang sentiasa berterusan tersebut Yayasan al-Fathaanah dapat berjalan dengan lancar sehingga kini.


Pintu masuk Yayasan al-Fathaanah kini (gambar yang diambil bulan Disember baru-baru ini). Antaranya lagi,

Kawasan berhimpun di tengah-tengah sekolah, terletak antara sekolah peringkat Ibtidaiyyah dan Thanawiyah.


Ini pula adalah pinggir kawasan Yayasan al-Fathanaah yang terletak di belakang surau al-Fathaanah. Di sinilah antara tempat berlabuhnya kapal-kapal dari beberapa kawasan di Indonesia. Dahulunya, antara usaha yang dijalankan oleh Tuan Guru untuk menampung segala pembiayaan yayasan adalah dengan membeli beberapa buah kapal-kapal kecil yang bertujuan untuk disewakan. Di pelabuhan ini jugalah perniagaan kapal-kapal kecil tersebut dijalankan, yang mana hasil dari sumber ini disalurkan ke dalam dana yayasan.

Dahulunya penubuhan Yayasan al-Fathaanah bersistemkan pondok pesantren. Namun, dalam tahun 1990-an, ianya diubah kepada sistem persekolahan pemerintah, tetapi masih bercirikan agama. Terdapat dua peringkat persekolahan, iaitu peringkat Ibtidaiyyah yang dipimpin oleh Bapak Haji Makmur Abdullah (di Malaysia: peringkat sekolah rendah tahun 1-6) dan peringkat Thanawiyah (di Malaysia: sekolah menengah rendah, tingkatan 1-3) yang dipimpin oleh Bapak Haji Shafi'e. Selain itu, terdapat juga pendidikan untuk masyarakat umum yang dipanggil Majlis Ta'lim, yang kebiasaannya dijalankan pada hari cuti sekolah iaitu Sabtu atau Ahad.

Antara pelajar-pelajar Yayasan al-Fathaanah. Berbaju hijau kuning adalah pelajar peringkat Thanawiyah, dan pakaian tersebut adalah pakaian rasmi untuk olahraga (Pendidikan Jasmani (PJ). Manakala yang berbaju warna coklat itu pula adalah pakaian seragam seakan-akan ko-kurikulum di Malaysia.

Gambaran belakang t-shirt olahraga Yayasan al-Fathaanah.

Antara pelajar-pelajar perempuan Yayasan al-Fathaanah peringkat Thanawiyah.

Ini pula antara pelajar-pelajar peringkat Ibtidaiyyah yang baru sahaja selesai menjawab ujian peperiksaan. Antara yang terawal keluar:) Agak sukar untuk mengumpulkan kesemua pelajar-pelajar ini, kerana kebetulan bulan Disember baru-baru ini berlangsungnya ujian peperiksaan untuk penggal pertama. Oleh itu, untuk tidak mengganggu yang lainnya, hanya sebanyak ini sahaja gambar-gambar pelajar yang diambil.

Sedikit perkongsian maklumat lagi, bahawa Yayasan al-Fathaanah adalah sebuah pusat pendidikan swasta. Maka segala kos tampungan adalah dibiayai sendiri. Demikian itu, terdapat beberapa bahagian lagi dalam Yayasan al-Fathaanah yang bertujuan selain untuk pendidikan. Bahagian-bahagian lain pula adalah I. bahagian perkebunan dan tanah, II. bahagian perniagaan iaitu membuat kuih untuk dipasarkan ke serata toko-toko (kedai) di sekitarnya. Ya, sudah tentu ianya bertujuan untuk menambahkan dana-dana dalam menampung segala kos perbelanjaan.

'Roti Kap' antara kuih yang dipasarkan oleh Yayasan al-Fathaanah. Kuih ini kini diusahakan oleh para isteri yang tidak bekerja, di samping untuk menambahkan pendapatan seharian.

Semenjak kembalinya Tuan Guru ke rahmatullah, kini Yayasan al-Fathaanah dinaungi oleh anak sulung beliau, sebagai Ketua Umum Yayasan al-Fathaanah, dan dibantu oleh jawatankuasa-jawatankuasa panitia al-Fathaanah lain yang diketuai oleh Bapak Hamdan Bochari selaku pengerusi al-Fathaanah. Bapak Hamdan Bochari merupakan orang kepercayaan Tuan Guru semenjak hidupnya untuk mengawasi segala pentadbiran Yayasan al-Fathaanah sepanjang ketiadaan beliau di Indonesia. Bahkan kini Bapak Hamdan masih tetap sebagai pengerusi Yayasan al-Fathaanah atas kepercayaan waris-waris Tuan Guru pula. Semoga dengan pimpinan beliau ini, Yayasan al-Fathaanah ini dapat dipertingkatkan dan dinaiktarafkan lagi sistem pengajiannya. InsyaAllah, usaha yang berterus-terusan akan sentiasa dijalankan demi menyebarkan dakwah ini ke seratanya.

Sebelum penutupnya, dikongsi gambar yang menunjukkan antara rakan-rakan Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah yang bersama-sama membantu penubuhan Yayasan al-Fathaanah. Bersebelahan Tuan Guru (kiri hujung) adalah Bapak Hamdan Bochari, yang juga merupakan kawan rapat beliau.

Gambar di atas pula adalah antara gambar Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah ketika sakit, yang dipimpin oleh Bapak Hamdan Bochari, selepas membentangkan kertas kerja pada Majlis Muzakarah Ahlus Sunnah Wal Jama'ah, yang dianjurkan oleh Jalinan Anak Rao dan Persemendaan (JARO), di Dewan Jubli Perak, Raub Pahang, pada 18 Mac 2007. Pembentangan beliau tersebut merupakan kertas kerja yang terakhir dibentangkan sebelum kembalinya ke rahmatullah pada 12 April 2007. Al-Fatihah.

Sekian, InsyaAllah bersambung lagi. Agak panjang untuk menceritakan selengkapnya sejarah penubuhan Yayasan al-Fathaanah ini. Hanya dapat dikongsikan secara umum sahaja. Berjumpa lagi.

Monday, January 11, 2010

Secebis sejarah penulisan pengasas KHAZANAH FATHANIYAH

Sejarah penulisan Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah telah bermula sejak zaman mudanya lagi. Kecenderungan beliau dalam menulis khazanah-khazanah ulama silam alam Melayu ini tidak pernah pudar, bahkan bertambah-tambah giat sehinggalah kembalinya ke rahmatullah. Pada awal sejarah penulisan, beliau hanya bermula dengan tulisan tangan sahaja dengan jumlah halaman yang tidak kurang banyaknya. Dan setelah itu berkembang dan berkembang lagi sehingga teknologi kini iaitu menggunakan komputer.

Pada awal-awal pembabitan, artikel-artikel beliau diterbitkan oleh Yayasan Pendidikan dan Dakwah Islamiyah al-Fathaanah, Kalimantan Barat, Indonesia, iaitu sebuah pusat pendidikan yang diasaskan oleh beliau sekitar tahun 1974. Sehingga kini ianya masih berjalan yang lebih dikenali dengan nama singkatnya sebagai Yayasan al-Fathaanah. InsyaAllah, berkenaan Yayasan al-Fathaanah ini akan dibicarakan pada entri yang akan datang.

Berikut ingin dikongsikan antara karya-karya Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah yang pernah diterbitkan oleh Yayasan al-Fathaanah antara tahun 1970-1980-an. Namun, kesemua karya-karya tersebut telahpun diterbitkan semula oleh Khazanah Fathaniyah dengan pengemaskinian fakta-fakta yang terbaharu hasil dari penyelidikan yang terus-menerus dilakukan oleh beliau sepanjang hidupnya.

Buku yang diterbitkan pada Februari 1983 ini berkisar tentang tokoh ulama yang amat dikenali, iaitu Syeikh Abdush Shamad al-Falimbani. Tokoh ulama ini amat terkenal dengan karyanya yang berjudul Hidayatus Salikin, merupakan antara kitab yang banyak diajarkan di serata Nusantara baik di Malaysia mahupun beberapa tempat alam Melayu lainnya, seperti di Pattani, Malaysia, dan sebagainya.

Raja Ali Yamtuan Muda Riau V, antara tokoh ulama yang terkenal di Indonesia. Buku ini pula diterbitkan pada bulan Oktober 1982.

Ini pula adalah buku terbitan tahun 1988 yang ditulis khusus untuk pengajian, yang membicarakan tentang ilmu Fiqh, Ushuluddin, dan Tasawuf. Antara perkara yang dibicarakan beliau dalam siri ke 3 buku tersebut adalah mengenai bersuci, bersiwak dan pelbagai lagi. Walaupun terbitan buku ini digunakan untuk pengajian di Yayasan al-Fathaanah, namun pengedarannya turut meluas kepada masyarakat luarnya.

Buku berjudul 'SAIYID HUSEN ALQADRY: Penyebar Islam di Kalimantan Barat' di atas antara buku yang terawal diterbitkan dalam tahun 1970-an, berbanding contoh buku-buku yang disenaraikan di atas.

Sejarah karya-karya penulisan Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir ini secara lengkapnya akan dibicarakan dalam terbitan Khazanah Fathaniyah yang akan datang, berjudul KOLEKSI ENSIKLOPEDIA NUSANTARA. InsyaAllah akan diterbitkan setelah kesemua jilid-jilid bagi buku KOLEKSI ULAMA NUSANTARA diterbitkan.

Semoga karya-karya yang ditinggalkan oleh beliau ini sentiasa berkesinambungan dengan penyelidikan-penyelidikan terbaharu untuk manfaat bersama. Sampai berjumpa lagi:)

Sunday, January 10, 2010

Kuliah Pagi anjuran PENGKAJI

Persatuan PENGKAJI (Persatuan Pengkajian Khazanah Klasik Nusantara Malaysia) adalah persatuan yang diasaskan oleh Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah dalam tahun 1996. Penubuhannya adalah untuk bersama-sama membantu perjalanan beliau dalam menggerakkan usaha-usaha penyebaran khazanah-khazanah ulama ini agar berjalan dengan lebih lancar dan sistematik. Terdapat pelbagai aktiviti PENGKAJI yang dijalankan, antaranya adalah mengadakan kelas pengajian berkitab, dengan menjemput beberapa tokoh-tokoh agama yang juga kesemuanya merupakan kenalan-kenalan Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir semasa hidupnya. Terdapat dua bentuk kelas pengajian yang diadakan, yang mana ada yang secara tetap rutinnya, dan terdapat juga yang tidak tetap bergantung kepada kelapangan penceramah yang diundang.

Seperti rutinnya pada setiap hujung minggu bermula pukul 9 pagi, di Dewan Syeikh Daud al-Fathani akan diadakan kuliah pagi yang disampaikan oleh Ustaz Abdul Halim Saad (bekas Imam Masjid Negara). Beliau merupakan seorang penceramah bebas yang juga mengajar di beberapa masjid/surau sekitar kawasan Kuala Lumpur dan Selangor ini. Kitab yang diajarkan adalah kitab Mathla' al-Badrain (Fiqh) karya Syeikh Muhammad Shaghir atau lebih terkenal dengan gelaran Syeikh Nik Mat Kechik al-Fathani dan kitab Zahratul Murid fi 'Aqaid at-Tauhid, karya Syeikh Wan 'Ali bin Wan 'Abdur Rahman bin 'Abdul Ghafur al-Kalantani.

Kitab Zahratul Murid fi 'Aqaid at-Tauhid, edisi terbitan Khazanah Fathaniyah tahun 2007.

Sedikit perkembangan yang ingin dikongsikan, pada akhir tahun 2009 yang lepas, ahli-ahli jemaah PENGKAJI yang hadhir telah mengkhatamkan kitab Faridatul Faraid, karya Syeikh Ahmad al-Fathani, yang juga diajarkan oleh Ustaz Abdul Halim. Alhamdulillah.

Kitab Faridatul Faraid, juga edisi terbitan Khazanah Fathaniyah tahun 2007.

Baiklah, kembali kepada topik asal, antara intipati-intipati yang diajarkan oleh beliau hari ini adalah hukum berkaitan zakat, yang dimulakan dengan lima perkara-perkara asas dalam zakat, iaitu; (walaupun perkara asas ini sudah kita maklumi, namun untuk saling ingat-mengingati, adalah lebih baik disampaikan lagi).

1. Na'am - Binatang-binatang ternakan yang dikategorikan kepada lima jenis sahaja, iaitu unta, lembu, kerbau, kambing biri-biri (kibas), kambing (biasa). Adapun binatang seperti seladang atau kacukan yang disebut selembu, mengikut pendapat yang rajih tidak diwajibkan berzakat.

2. Atsman - Bahan galian yang berharga iaitu emas dan perak sahaja. Bahan galian selainnya seperti tembaga, keluli, aluminium adalah tidak termasuk.

3. Zuro' - Biji-bijian yang mengenyangkan seperti kalau di Malaysia adalah padi, atau gandum dan sebagainya.

4. Buah-buahan kayu yang mengenyangkan iaitu tamar dan anggur kering. Adapun anggur yang basah tidak diwajibkan berzakat.

5. Segala jenis perniagaan yang sah dalam Islam.

Seterusnya, pada kuliah pagi hari ini, beliau (Ustaz Abdul Halim) menyampaikan pula syarat-syarat dalam berzakat dengan dimulakan syarat-syarat zakat bagi binatang-binatang ternakan (Na'am) dengan sedalamnya. Antara yang diperjelaskan adalah lima syarat wajibnya, iaitu:

1. Islam (Dalam kuliahnya, beliau sempat bergurau yang mana ada juga yang keliru tentang syarat wajib pertama ini. Diulangi lagi kata-kata beliau tersebut, bukan binatang ternakan itu yang Islam ya, tapi penternaknya:-) Disebabkan itulah beliau berseloroh, dalam mengaji kitab-kitab ini, perlukan mengaji dengan gurunya. Ya, ini mungkin contoh yang mudah dan boleh ditafsirkan dengan mudah, namun sekiranya tersalah pengertian apabila mengaji tanpa berguru, mungkin besar pula akibatnya.

2. Diteruskan pula syarat kedua, iaitu merdeka. Maka hamba atau penternak yang masih dalam tawanan adalah tidak diwajibkan.

3. Cukup nisab/kadar haulnya.

4. Dipeliharakan binatang ternakan itu di ladang yang harus seperti adanya tempat sendiri atau tempat yang diizinkan oleh orang ramai.

5. Binatang tersebut hendaklan ternakan sahaja. Sekiranya binatang tersebut digunakan untuk membuat kerja seperti mengangkat barang, menggala dan sebagainya adalah tidak diwajibkan berzakat.

Petikan-petikan ini adalah sebahagian sahaja dari kuliah pagi tadi. Pelbagai lagi masalah-masalah furu' lain berkaitan zakat binatang ternakan ini yang disampaikan oleh beliau dengan penjelasan yang cukup jelas, antaranya jumlah-jumlah kadar nisabnya, bagaimana zakat bagi orang yang berkongsi ternakannya dan sebagainya. Agak terlalu panjang untuk dikongsikan, namun sebagai asas untuk memudahkan ingatan tentang zakat binatang ternakan ini adalah dengan mengingati nombor ini 5-30-40, iaitu bermula zakat bagi unta adalah apabila cukup 5 ekor, lembu dan kerbau pula 30 ekor, dan kibas serta kambing adalah 40 ekor. Maka, berjaga-jagalah apabila binatang ternakan kita cukup jumlah tersebut. Tetapi jangan lupa harus diselarikan dengan syarat-syaratnya.

Wallahu a'lam.

..........................

Sebelum mengakhiri entri ini, dipetik dari artikel penulisan Tuan Guru Haji Wan Mohd Shaghir Abdullah berkenaan kitab yang dipelajari pada kuliah pagi ini, iaitu kitab Mathla' al-Badrain. Artikel ini pernah dimuatkan dalam akhbar Berita Harian, dalam ruangan Ensiklopedia Nusantara (2005-2007), setiap hari selasa. (InsyaAllah, artikel-artikel dalam ruangan Ensiklopedia Nusantara ini juga akan dibukukan dan diterbitkan tidak lama lagi).

Kitab Mathla' al-Badrain, terbitan al-Muarif Sdn Bhd, Pulau Pinang.

Tajuk:

MATHLA‘ AL-BADRAIN


KITAB FIQH MELAYU BICARA SEMUA RUBU'


PADA hari Selasa minggu yang lalu ruangan Ensiklopidea Nusantara, Berita Harian telah diperkenalkan Sabil al-Muhtadin iaitu fiqh bahagian ibadah. Dalam artikel ini pula saya perkenalkan fiqh yang lengkap semua rubuatau semua bahagiannya. Fiqh yang lengkap semua rubuatau semua bahagiannya yang pertama dalam bahasa Melayu ialah Hdayah al-Mutaallim oleh Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Namun setelah muncul kitab Mathla al-Badrain wa Majmaal-Bahrain oleh Syeikh Muhammad bin Ismail Daudy al-Fathani ternyata sebelum muncul fiqh tulisan Latin/Rumi seperti Fiqhi Islam oleh Haji Sulaiman Rasyid dan lain-lain ternyata Mathlaal-Badrain yang diambil datanya ini adalah yang paling banyak diajar di seluruh dunia Melayu.


Perlu saya jelaskan bahawa dalam semua penulisan termasuk dalam Mathlaal-Badrain beliau menggunakan nama Muhammad bin Ismail Daudy al-Fathani. Yang dimaksudkan dengan nama "Daud" ialah kerana mengambil berkat nama datuk saudara beliau Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Datuk beliau yang sebenarnya ialah "Ahmad" bukan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Ada nama lain untuk pengarang Mathla al-Badrain yang terkenal itu, orang Arab Makkah dan Mesir menamakannya dengan Syeikh Muhammad Shaghir al-Fathani. Orang-orang Melayu terutama keluarga terdekat dan muridnya yang sangat ramai lebih mesra dengan panggilan Syeikh Nik Mat Kecik al-Fathani. Dalam artikel ini selanjutnya digunakan nama Syeikh Nik Mat Kecik.


Mathlaal-Badrain diselesaikan penulisannya pada 12 Syaban 1303 H/16 Mei 1886 M.Syeikh Ahmad al-Fathani mencatatkan bahawa Mathlaal-Badrain cetakan yang pertama dan kedua tanpa ditashhih oleh beliau dan tidak pula oleh Syeikh Nik Mat Kecik mahu pun kedua-dua anaknya Syeikh Abdullah al-Fathani dan Syeikh Muhammad Nur al-Fathani. Oleh itu cetakan yang pertama dan yang kedua itu banyak terdapat kekeliruan cetak. Banyak salah susunan kalimat-kalimatnya itu bukan kesalahan pengarangnya tetapi adalah dilakukan oleh pekerja-pekerja di Mathbaah al-Miriyah al-Kainah, Makkah. Cerita salah seorang guru saya bernama Abdul Wahhab (di Kepulauan Riau) bahawa dalam tahun 1927 M ada cetakan Mathla al-Badrain yang sengaja diselewengkan. Menurut beliau kerana Mathla al-Badrain banyak diajar oleh masyarakat Melayu di Makkah dan dunia Melayu, lagi pula menjadi pegangan dan pedoman masyarakat Islam di dunia Melayu pada zaman itu, yang menyelewengkan itu adalah seorang yang beragama Yahudi di Timur Tengah. Cerita mengenai ini hanya saya dengar dari Tuan Guru Abdul Wahhab belum diperoleh dari sumber-sumber lainnya. Oleh itu masih dalam tahap penelitian. Menurut catatan Syeikh Ahmad al-Fathani yang dapat dipertanggungjawabkan ialah mulai cetakan yang ketiga dan keempat kerana mulai cetakan ini adalah ditashhih oleh beliau (Syeikh Ahmad al-Fathani) dan diketahui oleh pengarangnya Syeikh Nik Mat Kecik.


Kesimpulan kandungan Mathla al-Badrain dapat disingkatkan di antaranya ialah sesudah mukadimah diberi komentar tentang kelebihan ilmu pengetahuan mengikut al-Quran, hadits dan pendapat ulama. Sebelum membicarkan pokok perbicaraan fiqh, terlebih dahulu Syeikh Nik Mat Kecik membahas perkara aqidah, iaitu huraian mengenai Allah, Rasul, dan lain-lain yang ada hubungan dengan ilmu aqidah. Apabila ikuti semua judul karya Syeikh Nik Mat Kecik ternyata hanya dalam Mathlaal-Badrain saya beliau bahas tentang ilmu aqidah. Walau bagaimanapun dalam Mathla al-Badrain yang dirumikan akhir-akhir ini tentang ilmu aqidah tidak dibicarakan oleh para pelaksana bahkan dalam bahagian-bahagian yang lain pun banyak yang ditinggalkan. Tindakan yang demikian dapat dituduh bahawa seseorang yang melakukan pekerjaan itu adalah tidak amanah terhadap ilmu kerana bagi orang yang belajar atau membaca teks Mathla al-Badrain dalam tulisan Latin/Rumi dapat dipastikan mereka tidak dapat mengetahui kandungan kitab itu secara keseluruhan jika kita bandingkan dengan orang yang belajar atau membaca teks Mathla al-Badrain dalam tulisan Melayu/Jawi.


Model penulisan Mathla al-Badrain jika kita teliti dari pelbagai aspek dapat kita klasifikasikan sebagai penulisan klasik ilmiah. Sebagai contoh pada banyak tempat digunakan nota kaki atau nota hujung, istilah orang Melayu pada zaman dahulu dinamakan "dhabit". Akhir setiap sesuatu dhabit ada yang digunakan istilah "Muallif" maksudnya ialah "pengarang". Pada konteks Mathla al-Badrain maksudnya ialah Syeikh Nik Mat Kecik. Pada tempat yang lain digunakan istilah "Mushahhihahu" maksudnya ialah "pentashihnya". Pada konteks Mathla al-Badrain maksudnya ialah Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani. Pada setiap penghabisan dhabit Syeikh Nik Mat Kecik menyebut nama kitab yang beliau rujuk. Kitab Melayu/Jawi yang banyak beliau sebut ialah Sabil al-Muhtadin tetapi Sabil al-Muhtadin hanya disebut pada bahagian ibadah saja. Kitab-kitab bahasa Arab seperti Fath al-Wahhab, Bujairimi 'Ala Fath al-Wahhab, dan lain-lain.


Kerana Mathla al-Badrain terlalu banyak diajarkan terutama dalam kerajaan Johor maka kerajaan Johor menganjurkan penyusunan sebuah kamus yang khusus terjemahan kosa kata Arab ke dalam bahasa Melayu Mathla al-Badrain. Hanya Mathla al-Badrain lah satu-satunya kitab Melayu/Jawi yang telah ditulis kamus. Tidak terdapat kitab-kitab lainnya. Kamus Mathla al-Badrain tersebut diberi judul Suluh Mathlaul Badrain disusun oleh Al-Ustaz Haji Abdul Ghani Yahya salah seorang murid Tok Kenali. Suluh Mathlaul Badrain ditulis di Johor Baharu pada 1 Oktober 1941 M. Banyak kali diterbitkan dan di antara terbitan yang agak akhir 1988 oleh Pustaka Hussein No. 9, Jalan Sisi, 84000, Muar Johor.

............................

Sekian untuk bingkisan hari ini. Semoga dapat dimanfaatkan bersama. Berjumpa lagi:)